De Wei voor Elkaar

geschiedenis van Wei voor Elkaar

Op deze pagina leest u hoe onze stichting ooit tot stand kwam Ga je mee? Dan vertel ik het verhaal 🙂

Ik ben Linda. Het begon ergens, vermoed ik, toen ik voor het eerst een paard rook. Ik ben inmiddels 42 jaar en het paarden en pony virus is gelukkig nooit meer over gegaan. Hiernaast zien jullie Feithling. Feith heeft 23 jaar met mij mee mogen wandelen nadat ik hem kocht van mijn krantenwijk geld (dus lieve ponymeisjes en jongens, als je een droom heb, werk er voor!). Helaas is hij, na een tijd van ziek zijn, 24 juli 2020 ingeslapen. 

Ik ben de dochter van een PowerVrouw, Joke en de moeder van 2 prachtige pubers, Gino en Janey. Graag had ik het paardenvirus aan hun over gegeven, hier dachten zij echter anders over 🙂 Toen zij nog een stukje kleiner waren gingen ze vaak mee op (dieren)avontuur en hebben er veel van mee gekregen, mede door Gino en Janey en hun vriendjes en vriendinnetjes is het idee, wat mijn passie is geworden, de stichting ontstaan!

Hoe het begon!

In 2013 kreeg ik het geluk om een wei te mogen huren. Hier hebben wij veel leuke dingen gedaan. In de tent slapen met een vuurtje in de avond, pony rijden, eieren zoeken die er niet lagen omdat pasen op 1 april viel, en natuurlijk in het hooi spelen. Wat mij opviel was dat kindjes die heel stilletjes waren, helemaal tot bloei kwamen. Er was zelfs een meisje die nooit praatte en na kennis gemaakt te hebben met Fieneke de kip, haar wel kon vertellen hoe zij zich voelde. Ik dacht, WOW, wat een effect hebben de dieren, niet alleen op mij maar op iedereen eigenlijk. In 2019 stopte mijn wei, en ben ik naar een nieuwe plek gegaan, ook daar startten wij de activiteiten weer op, helaas kwam dat vanwege de locatie niet verder als een aantal geweldige dierenlesdagen en ging ik vrij snel weer verder op een nieuwe locatie een paar honderd meter verderop. Ook hier super kidsclub dagen gehad met geweldig mooie kindjes, maar ook dit mocht niet zo zijn, want de locatie werd opgeheven. Augustus van 2021 kwam ik een stukje land tegen. Hier hebben we wat geweldigs neer gezet. De kinderen en ouderen van Flakkee genoten met volle teugen samen met ons van en met de dieren! Gave activiteiten deden we in de vakanties. En iedereen was welkom! Helaas ook hier kwam na veel liefde, geduld en vele lessen een eind. De meneer van het land dacht er anders over. Ik heb toen met veel verdriet mijn diertjes moeten herplaatsen. Ik was er klaar mee. Voor toen..!

Wat ooit op de site stond en waar de stichting, naast het opvangen met dieren en deze een fijne plek te geven, mee bezig hield.

Pippi Langkous! Mijn idool, voorbeeld en held. En dat is aan alles wel te zien. Pony in huis, schaap in de auto en mijn gans slapend naast mij.

Vorig jaar heb ik met succes de opleiding van ademhalingscoach gevolgd en ga hiermee verder, met name door spelenderwijs kinderen ademhalingsoefeningen te geven en ook volwassenen ademhalingssessies.

Kinderen zijn mooi, puur en genieten zonder te veel over na te denken. Ik vind het geweldig om met kinderen en dieren te zijn. Inmiddels al wat jaartjes geef ik kinderen les. Het is mooi om te zien hoe kinderen los komen als ze eenmaal op de rug van een pony zitten, hun balans vinden en met een big smile rond stappen!

De liefde voor ezels kwam toen ik Jantje tegen kwam. En iedereen die hem leert kennen, gaat dat snappen! Marietje doet daar nog een schepje bovenop, ondanks dat ze soms echt een draak kan zijn!
Omdat wij de gelukkige zijn die een stukje land tot onze beschikking hebben, wat ligt op het mooie eiland dat Goeree-Overvlakkee heet, delen wij dit stukje paradijs graag met anderen.

Wat wij de kinderen te bieden hadden.

Wij liepen al jaren met de gedachte een stichting te beginnen, waarmee wij dan 17 juni 2020 officieel mee van start zijn gegaan.

Er zijn 6 pony’s en 2 ezels en er zijn honden, zal het hierbij blijven? Graag laten wij mensen de dieren verzorgen. Borstelen, onderhouden, voeden, rijden, spelletjes met de dieren etc. Hierdoor ontstaat een band gericht op liefde tussen mens en dier. Compassie.

Bezig zijn met de natuur. Leven met de natuur. Welke bloemen zijn eetbaar? Wat is On-Kruid eigenlijk? Wasmiddel maken en een eigen geplukte salade eten.. mmmm!

Een simpele actie is een bak vullen met water uit de sloot en deze een tijd volgen. Er gebeurt van alles, wat leuk is voor de kinderen om te zien.

Een kind een eigen kuiken. Hoe leuk is dat? Deze mogen zij een naam geven, verzorgen, en na 4 maanden de eieren van de kip meenemen naar huis. Zo maken zij het proces van groei persoonlijk mee.

Mensen mogen lekker op hun blote voeten lopen. Zij kunnen spelen, rennen, voetballen, fietsen, maar ook bouwen, hekken, hutjes of een vuur.

Wij gaan samen koken. Muziek maken. Rusten. Samen zijn. En vooral genieten.

Wat is onze missie?

Graag stellen wij projecten samen waarbij de mensen met en ook zeker voor de dieren bezig zijn. Maar ook voor zich zelf, op een educatieve manier met veel zorg voor wat het mens zelf nodig heeft. Het hoofd doel is genieten en liefdevol zichzelf mogen zijn en doen wat het graag doet waardoor het de kracht in zichzelf kan gaan ontdekken. Ondanks dat “verveling” tot de grootste creativiteit kan leiden, is daar bij ons op de wei bijna geen ruimte voor 🙂

Liefde is onze drijfveer. Liefde voor onze dieren. Liefde voor onze ruimte. Liefde voor onszelf en Liefde voor elkaar. Happiness staat bij ons hoog. Genieten van het moment. Uitkijken naar de volgende keer!

Wij willen graag onze krachten inzetten om een mooi plekje in de maatschappij te creëren voor mensen die krijgen wat zij nodig hebben. En dit in zichzelf mogen ontdekken.

Hoe gaan wij dit doen?

Door de kinderen gewoon te laten Zijn! En onze dieren helpen daar een hoefje bij. Dieren zijn van nature therapeutisch, simpelweg omdat zij dichterbij de natuur staan dan de meeste van ons mensen. Zij Zijn al. Zij eten, drinken, plassen en poepen, genieten van de zon, nemen extra rust als de dagen korter worden en genieten als ze verzorgd worden met een borstel, zo simpel kan het leven zijn. Onze maatschappij geeft ons in deze tijd zoveel druk van alles maar moeten en moeten, plannen, deadlines, verwachtingen, rennen hollen najagen en nagejaagd worden, dat wij wel eens vergeten om gewoon stil te staan en te voelen waar het werkelijk om gaat, om de rust van het moment te kunnen voelen en gewoon te Zijn wie wij werkelijk zijn. Rust en tevredenheid. Helaas gaan onze kinderen hierin mee, en zeker met de afleiding die ‘de telefoon’ heet, super handig dat ding natuurlijk, maar een grote afleiding, snel gepakt, moeilijk losgelaten, en hup weer een uur voorbij. Een uur vol met triggers, lichtjes, indrukken, prikkels.. “De toekomst begint bij de kinderen” horen we vaak zeggen. En daar zijn wij… Wij willen de kinderen die “afleiding” geven waar zij juist afgeleid zijn van de drukte, van die telefoon, maar dichter bij de natuur komen dichter bij zichzelf! Hoe zou u dat zelf ervaren? Om gewoon even stil te staan? Stel dat eens voor. Sluit de ogen maar eens en ga lekker gemakkelijk zitten, en voel het, alsof de zon schijnt, of ga even echt in de zon zitten, voel de warmte, het briesje van de wind, hoor de vogeltjes buiten fluiten en let eens op de ademhaling, waar gaat deze heen? Heerlijk toch!

En dan, zonder afleiding, luisteren naar de innerlijke stem, komen de mooiste uitingen naar buiten.. creativiteit zal spreken, het kind mag gaan doen wat het graag doet, en dat gaan uitbouwen, lekker in de natuur met dieren om zich heen!

Wij mensen hebben onbewust de drang om te kopiëren, laten we dan maar eens de dieren goed bekijken, mee maken en nadoen. Zo makkelijk kan het dus zijn! Gewoon in de buurt van dieren ZIJN dus!

Wat hadden we een geweldige voorjaarsvakantie!! Het was een groot succes! De vakantie hebben de kindjes zich goed kunnen vermaken! Het was een lekkere drukke en leuke bedoeling! We hebben mooie hoefijzers versierd, heerlijke koeken gegeten, diertjes verzorgt en winnaars gezien tijdens de spelletjes! Geslaagd dus!!

Ook hadden we een geweldige kidsdierenclub in Beverwaard. De kinderen van de wijk kwamen in contact met de dieren, we deden spelletjes, aten en dronken en de ouders deden mee! Een ware belevenis!

Hoe nu verder?

In 2022 heb ik alle dieren op fijne adressen kunnen plaatsen. Ik moest wat anders doen.. Maar wat? Ik wilde niet meer opnieuw hoeven bouwen, weer het verdriet dat als het niet zou lukken mijn dieren weer weg moesten. Weer alles opnieuw. 

Toen kwam er in 2023 een zonnestudio ter overname. Mijn dochter dacht na over een opleiding schoonheidsspecialiste en zo leek me het geweldig om samen met haar iets moois op te bouwen. Mijn zoon deed ook mee en vond het leuk om achter de balie te werken. Maar een hart voor dieren voelt eenzaam zonder dieren.. het begon weer te kriebelen.. Mijn gedachtes dwaalde elke keer opnieuw en ik bleef de foto’s maar kijken en terug te dromen naar toen. 

NU.. zoveel jaar later heb ik een top team om me heen. Ik hoef het niet allemaal meer alleen te doen! Zorgprofessionals zelfs. Nadat ik goed ben gaan na en voordenken, is er een nieuw plan gekomen. Met mijn team! Dieren zijn de helers, de verbinders die mensen nodig hebben naar mijn mening! 

De grote stap. Aanvraag voor de vergunning van de dagbesteding, werd in 2025 toegekend… 

En vanaf hier begint ons nieuwe avontuur! Geordend. Veilig. Probleem oplossend. En vooral genieten! Met Mensen tussen de Dieren!! 

Voeg je koptekst hier toe